ASLI AKDAĞ’IN ALTIN PORTAKAL’DA YARIŞAN OTOBİYOGRAFİK BELGESELİBEKLEYİŞ, DÜNYA PRÖMİYERİNDE İZLEYİCİYLE BULUŞTU!

 

Aslı Akdağ’ın, Türkiye’de bekâr bir anne olma yolundaki deneyimlerini kayda aldığı otobiyografik belgeseli “Bekleyiş” (Expecting a Grain of Sand), 58. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Ulusal Belgesel Film Yarışması kapsamında dünya prömiyerini gerçekleştirdi. 4 Ekim Pazartesi akşamı gerçekleşen gösterimin ardından belgeselin yönetmeni ve yapımcısı Aslı Akdağ soruları yanıtladı. Bir kadının kişisel başkaldırışı niteliğindeki “Bekleyiş”, Türkiye’de yaşayan bekâr bir kadın olarak bebeğini tek başına dünyaya getirme ve büyütme kararı alan Akdağ’ın, bu kararının ardından hem ailesinde ve toplum içinde yaşadıklarını hem de iç dünyasında gerçekleşen değişimleri konu alıyor.

 

58. Antalya Altın Portakal Film Festivali Ulusal Belgesel Film Yarışması’ndaki 9 finalistten biri olan “Bekleyiş” (Expecting a Grain of Sand), izleyicileri bir annenin bebeğini bekleme sürecindeki çalkantılı yolculuğa davet ediyor. Belgesel, bu coğrafyada bekâr bir anne olmanın ne anlama geldiğini araştırırken arka planda toplumdaki sosyal rolleri, cinsiyet eşitsizliğini ve evlilik kurumunu da irdeliyor.

Muhafazakâr bir ülkenin metropolü İstanbul’da yaşayan bekâr bir kadın, bebeğini babasız, tek başına büyütmek durumunda kalırsa ne olur? “Bekleyiş”, bir kadının özgürce cinselliğini yaşayabileceğini görmenin ve kabullenmenin dahi kolay olmadığı bu coğrafyada, bir kadının hayatında bir baba figürü olmadan çocuk dünyaya getirmesinin ve bekâr bir anne olmanın ne anlama geldiği sorularının peşine düşüyor. Otobiyografik bir belgesel olan “Bekleyiş”, Aslı Akdağ’ın kendi hikâyesi üzerinden bu sorulara cevap ararken belgesel süresince erkek figürünün yokluğu da dikkat çekiyor. Bir kadının bebeğini beklerken hem toplum ve aile ilişkilerinde hem de iç dünyasında yaşadıklarına dair süreci kayıt altına aldığı bu görsel günlük, aynı zamanda bebeğine yazılmış bir mektup niteliği de taşıyor. “Bekleyiş”in alt metninde ise evlilik, çocuk yapma, çocukların bir evliliği kurtarıp kurtaramayacağı, ailedeki erkek figürü, annenin ailedeki ve toplumdaki rolleri gibi konular tartışılıyor.

“Bekleyiş”te, toplumsal rollerden sıyrılarak alışılageldik kalıpları yıkmak, tek başına bir çocuk büyütmek durumunda kalmanın bir uzantısı olarak karakterin gerçekliği haline geliyor. Türkiye’de kadın olmanın zorluklar içerdiği günümüzde, izleyiciyi bir kadının kendi yaşadıkları üzerinden ailevi sırlarına, kendi yolculuğuna davet eden belgesel, cüretkâr bir hikâye sunuyor. “Bekleyiş”, İstanbul gibi bir metropolde yaşasa dahi kadınların sanıldığının aksine pek çok toplumsal baskıyı göğüslemek durumunda kaldığını da birinci kişi gözünden izleyiciye aktarıyor. Aslı Akdağ, hikâyesini kendisini başkalaştırmadan, izleyiciyi samimiyetle kendi dünyasında ortak ederek anlatıyor.

Yönetmenliğini ve yapımcılığını Aslı Akdağ’ın, yapım tasarımını Banu Sıvacı’nın üstlendiği “Bekleyiş”, bir kadının kendi kişisel başkaldırışı; bir manifesto hikâyesidir. Ancak her kadının hikâyesi gibi, toplumsal baskının taşraya özgü olmadığının da bir kanıtı olarak modern kadının sorunlarına ışık tutmayı hedefler. Her kadının hikâyesinin özel olduğunu ve toplumun hangi kesiminde yaşarsa yaşasın her kadının özgür bir bilinçle mutlu bir hayat sürdürebilmesinin mümkün olabileceğini göstermek istediğini ifade eden Akdağ, belgeselin bu anlamda tüm kadınlara ilham kaynağı olmasını cesaret vermesini diliyor.

FMWorks yapımı “Bekleyiş”, 58. Antalya Altın Portakal Film Festivali’ndeki dünya prömiyerinin ardından festival yolculuğuna devam edecek.

 

ASLI AKDAĞ HAKKINDA

Hukuk eğitiminin ardından Kadir Has Üniversitesi Film ve Drama Yapımcılık programında yüksek lisans yaptı. Önde gelen yapım şirketlerinde çalışarak sektör bilgisiyle fikri mülkiyet ve medya alanında uzmanlaştı; halen bu alanda danışmanlık vermektedir.

43. İFF'de Musikişinas Geri Dönüyor 43. İFF'de Musikişinas Geri Dönüyor

 

Yapımını üstlendiği “Genç Pehlivanlar” (2016) kurmaca belgesel filmi, 66. Berlin Film Festivali’nde prömiyerini yaparak burada özel mansiyon ödülünü, Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi Kurgu Ödülü ve Behlül Dal Özel Ödülü’nü kazandı ve uluslararası birçok festivalde gösterildi. Bundan sonra da kadın ve çocukları konu edinen karakter belgeselleri yapmayı hedeflemektedir. 
Editör: TE Bilisim